Od stycznia 2019 roku obowiązują zmienione zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z samochodem osobowym w firmie. Dotyczy to także kosztów niezwiązanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością.
Jakie proporcje obowiązują?
Do kosztów uzyskania przychodu zakwalifikujesz:
- 100% poniesionych kosztów, gdy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej i prowadzisz ewidencję przebiegu pojazdu,
- 75% poniesionych kosztów, gdy pojazd jest wykorzystywany nie tylko na potrzeby działalności albo gdy nie prowadzisz ewidencji przebiegu,
- 20% poniesionych kosztów, gdy wykorzystujesz do działalności prywatny samochód.
Ważne!
Powyższe proporcje obejmują również VAT, który nie podlega odliczeniu, ale program uwzględnia go w podatku dochodowym.
Jak zaksięgować koszty pojazdu?
Żeby zaksięgować dokument kosztowy z uwzględnieniem proporcji, przypisz do faktury odpowiednią kategorię, na formularzu faktury albo na etapie księgowania dokumentu, a następnie zaksięguj dokument.
Jak działa przeliczenie? Przykład
Otrzymujesz fakturę za paliwo o wartości 200,00 zł netto oraz 46,00 zł VAT i chcesz zaksięgować dokument z odliczeniem VAT 50% oraz proporcją 75% kosztów uzyskania przychodu.
Po dodaniu kategorii z takimi ustawieniami i przypisaniu jej do faktury program zaksięguje:
- do rejestru VAT kwotę 23,00 zł, czyli 50% z 46,00 zł,
- do KPiR kwotę 167,25 zł, czyli 75% z sumy wartości netto i nieodliczonego VAT (200,00 zł plus 23,00 zł).
Zaktualizowano