Jak księgować dokumenty jako podatnik zwolniony z VAT?

Podatnik zwolniony z VAT przypisuje do dokumentów różne kategorie księgowe, zależnie od tego, czy kupuje usługi spoza Polski, realizuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i składa deklarację VAT-9M. Poniżej znajdziesz różnice w obu przypadkach.

Zanim zaczniesz

Zapisz w ustawieniach programu informację o zwolnieniu. Żeby to zrobić, wykonaj poniższe kroki.

  1. Zaloguj się do programu szybkafaktura.pl.
  2. Kliknij w ikonę awatara w prawym górnym rogu i wybierz Dane i ustawienia → Ustawienia księgowe → Ustawienia księgowe.
  3. Wskaż w polu Podatnik VAT opcję Nie.
  4. Wybierz odpowiednią podstawę zwolnienia w polu Wybierz podstawę zwolnienia. Gdy nie znajdziesz jej na liście, wskaż Inna i wpisz ręcznie podstawę prawną w polu Podstawa prawna, z której wynika zwolnienie.
  5. Zaznacz pole Dokonuję zakupu usług poza PL i/lub dokonuję WNT, jeśli kupujesz usługi poza Polską albo realizujesz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i składasz deklarację VAT-9M.
  6. Kliknij przycisk Zapisz.

Jak działa księgowanie bez zakupów spoza Polski?

Gdy nie zaznaczysz opcji Dokonuję zakupu usług poza PL i/lub dokonuję WNT:

  • w zakładce Księgowość → Księgowanie dokumentów nie zobaczysz Rejestru VAT,
  • w kategoriach księgowych nie pojawi się pole Metoda rozliczenia VAT,
  • program zaksięguje kwoty z dokumentów w wartości brutto bezpośrednio do KPiR.

Jak działa księgowanie z zakupami spoza Polski?

Gdy zaznaczysz tę opcję:

  • w zakładce Księgowość → Księgowanie dokumentów pojawi się dodatkowa sekcja Księgowanie do Rejestru VAT,
  • w kategoriach księgowych zobaczysz dodatkowe pole Metoda rozliczenia VAT, w którym określisz sposób rozliczania podatku.

Żeby poprawnie zaksięgować dokumenty zakupu w kwocie brutto, wyedytuj kategorie księgowe. Wykonaj poniższe kroki.

  1. Zaloguj się do programu szybkafaktura.pl.
  2. Kliknij w ikonę awatara w prawym górnym rogu i wybierz Dane i ustawienia → Ustawienia księgowe → Kategorie.
  3. Odszukaj na liście kategorie, które przypisujesz do faktur kosztowych.
  4. Kliknij Opcje → Edytuj przy wybranej kategorii.
  5. Wskaż w polu Metoda rozliczenia VAT opcję Nie podlega odliczeniu.
  6. Kliknij Zapisz.

Ważne!

Przypisuj tak zapisane kategorie do każdego dokumentu, który ma być zaksięgowany w kwocie brutto w KPiR. Gdy w kategorii zostanie domyślna opcja Odliczenie VAT 100%, program zaksięguje dokument w kwocie netto.

Jak zaksięgować import usług?

Zaktualizowano

Czy ten artykuł był pomocny?

Liczba użytkowników, którzy uważają ten artykuł za przydatny: 0 z 0