Z tego artykułu dowiesz się, jak przygotować roczną korektę proporcji VAT dla kosztów pozostałych w KPiR. Funkcja jest dostępna dla KPiR oraz ryczałtu. Korekta obejmie dokumenty, do których przypisano odpowiednią kategorię księgową.
Ważne!
Do korekty nie wlicza się kategoria księgowa z ustawieniem Odliczenie VAT: ZŚT Odliczenie 100%.
Ważne!
Roczna korekta dotyczy tylko zakupów pozostałych, nie środków trwałych. Korektę środków trwałych zaksięguj osobno, zgodnie z instrukcją Jak zaksięgować roczną korektę podatku VAT do pola P_44 albo P_45?
Zanim zaczniesz
Upewnij się, że masz:
- włączoną obsługę proporcji VAT, zgodnie z instrukcją Jak odliczać VAT według proporcji?
- dodaną kategorię księgową z ustawieniem Cel zakupu: Sprzedaż opodatkowana i zwolniona (odliczenia VAT wg proporcji), zgodnie z tą samą instrukcją,
- dodane i zaksięgowane dokumenty za poprzedni rok,
- dodaną roczną korektę do VAT, zgodnie z instrukcją Jak przygotować roczną korektę proporcji VAT w JPK_V7?
Jak utworzyć korektę?
Żeby utworzyć korektę, wykonaj poniższe kroki.
- Zaloguj się do programu szybkafaktura.pl.
- Przejdź do zakładki Księgowość → Dowody wewnętrzne.
- Kliknij przycisk Wystaw dowód wewnętrzny.
- Zaznacz pole Roczna korekta proporcji VAT.
- Wybierz rok dla korekty w polu Rok.
- Sprawdź pola, które program uzupełni na podstawie dokumentów za wskazany rok:
- Wartość sprzedaży (razem),
- Wartość podatku VAT,
- Wartość sprzedaży opodatkowanej,
- Rzeczywisty wskaźnik proporcji,
- Wstępny wskaźnik proporcji,
- Wartość sprzedaży zwolnionej,
- Wyliczona różnica rocznej korekty proporcji VAT.
- Uzupełnij pozycję:
- wpisz w polu Nazwa towaru treść Roczna korekta proporcji VAT wraz z rokiem, którego dotyczy,
- wpisz w polu Cena kwotę z pola Wyliczona różnica rocznej korekty proporcji VAT. Popraw kwotę ręcznie, jeśli odliczono w koszty VAT w proporcji wynikającej z ograniczeń dotyczących samochodów albo leasingu,
- uzupełnij pozostałe pola pozycji.
- Uzupełnij pozostałe pola dowodu wewnętrznego.
- Kliknij przycisk Wystaw.
Jak program wykazuje kwotę VAT?
Przy Księdze Przychodów i Rozchodów program wykaże dodatni albo ujemny VAT naliczony. Przy ryczałcie wykaże dodatni VAT naliczony ze stawką 3%.
Zaktualizowano