Co do zasady przychód ze zbycia środka trwałego nie wchodzi do podstawy składki zdrowotnej. Możesz jednak dobrowolnie uwzględnić w rocznym rozliczeniu zarówno ten przychód, jak i niezamortyzowaną wartość środka trwałego, czyli koszt jego sprzedaży. Oświadczenie w tej sprawie składasz w rocznym rozliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Zanim zaczniesz
Sprawdź, czy za poprzedni rok masz:
- ujętą sprzedaż zgodnie z instrukcją Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego na PIT-5?,
- wprowadzone dokumenty, na których w kategorii księgowej jest zaznaczone pole Sprzedaż środka trwałego.
Jak wykazać zbycie środków trwałych?
Żeby rozliczyć zbycie środków trwałych na ZUS DRA i RCA, wykonaj poniższe kroki.
- Zaloguj się do programu szybkafaktura.pl.
- Kliknij Księgowość → Deklaracje ZUS → Dodaj deklarację.
- Zaznacz Roczne rozliczenie składki zdrowotnej.
- Zaznacz Przy ustalaniu rocznej podstawy wymiaru składki zostały uwzględnione przychody i koszty uzyskania tych przychodów związane z odpłatnym zbyciem składników majątku.
- Sprawdź pole Roczna podstawa wymiaru składki. Gdy masz dokumenty opisane w sekcji Zanim zaczniesz, program uzupełni je automatycznie.
- Popraw kwotę ręcznie, jeśli tego potrzebujesz. Wpisz wartość dodatnią albo ujemną, a pole Kwota dochodu z uwzględnieniem dochodu/straty ze zbycia środków trwałych zaktualizuje się o wpisaną wartość.
- Uzupełnij pozostałe pola zgodnie z instrukcją Jak wykonać roczną korektę składki zdrowotnej?
Po utworzeniu deklaracji zobaczysz w ZUS RCA, w sekcji III, zaznaczone pole 15.
Zaktualizowano