W programie wyliczysz amortyzację sezonową dwiema metodami. Dawna metoda dzieli roczną wartość amortyzacji przez dwanaście miesięcy, a nowa przez liczbę miesięcy, które sam wskażesz.
Jak włączyć amortyzację sezonową?
Żeby włączyć amortyzację sezonową, wykonaj poniższe kroki.
- Zaloguj się do programu szybkafaktura.pl.
- Dodaj środek trwały zgodnie z instrukcją Jak wprowadzić środek trwały do amortyzacji?
-
Wybierz amortyzację sezonową z listy rozwijanej w polu Okres naliczania odpisów.
-
Zaznacz na liście Miesiące amortyzacji te miesiące, w których program ma naliczać odpisy.
Jak włączyć nową metodę wyliczania?
Żeby skorzystać z nowej metody, zaznacz pod listą Okres naliczania odpisów opcję Zastosuj wyliczanie sezonowości nową metodą.
Ważne!
Gdy chcesz zastosować nową metodę do już zamortyzowanego środka trwałego, najpierw usuń jego rozliczone odpisy amortyzacyjne, a następnie zaznacz tę opcję w edycji środka.
Czym różnią się obie metody?
Poniższe porównanie dotyczy środka trwałego o wartości początkowej 10 tys. zł i stawce amortyzacji 10%, amortyzowanego w ostatnim kwartale roku.
Pierwszy środek trwały wprowadzono dawną metodą, bez zaznaczenia opcji Zastosuj wyliczanie sezonowości nową metodą.
Umorzenie miesięczne wynosi wtedy jedną dwunastą amortyzacji rocznej.
Drugi środek trwały wprowadzono z zaznaczoną opcją Zastosuj wyliczanie sezonowości nową metodą.
Umorzenie miesięczne to wtedy amortyzacja roczna podzielona przez liczbę wybranych miesięcy.
Różnica między metodami w skali miesiąca:
Umorzenie w skali rocznej dla ostatniego kwartału:
Zaktualizowano